Swimming

Swimming

Tuesday, June 30, 2015

Race Report - Vansbro Triathlon 2015


Även om fokusen i år fortfarande förblir klassikerloppen, så låg ändå Vansbro Triathlon Medeldistans (1.9km sim, 90 km cykel och 21 km löp) högt på priolistan för i år. Det skulle bli första gången jag körde den distansen, och endast mitt andra triathlon. Med Sthlm Marathon och Vätternrundan avklarade enligt plan kände jag mig vältränad, och i ärlighetens namn hade jag inte kunnat träna mer även om jag ville. De senaste veckorna hade jag smygit in ett par BRIC pass, tränat på övergångar, samt justerat cykeln med tempopinnar, skaffat ny drickflaska och även justerat sportklockan för att kunna föra över smidigt till cykeln. Kände mig dock lite tveksam, var inte så där riktigt superpeppad dagarna innan som jag brukar vara, om än nervositeten och nipprigheten smög sig på dagen innan till slut.


Hade kolhydratladdat som vanligt med Vitargo, men under veckan hade jag inte varit 100% i magen efter långpasset veckan innan. Denna känsla fortsatte under loppet, speciellt under löpningen, så jag tror nästa lopp blir det laddning med bara pasta för att se om jag mår bättre.

Kvällen innan åkte jag upp till kusinen Erik som lär mig sova över i deras stuga i närheten av Smedjebacken. Det var perfekt att vara två timmar närmare på lördagsmorgonen så jag inte behövde gå upp alltför tidigt. Nu blev det väckning 06.30, snabb frukost och sedan iväg till Vansbro där jag var framme strax före kl 9. Solen sken, det var svaga vindar, så förutsättningarna för dagen var perfekta. Det var till slut cirka 21 grader i luften och en 14.5 i vattnet - perfekt!

Parkerade, lastade upp alla grejer på rygg och cykel, hämtade upp nummerlapp och promenerade iväg till växlingsområdet. Jag hade fått en perfekt plats, i ena ändan precis vid utgången till cykelstarten. Det gjorde att jag ändrade upplägget för första växlingen och beslöt att sätta på mig skorna på plats och springa ut istället för att ha dem fast på pedalerna, vilket funkade helt OK till slut.



Efter att ha lagt upp alla grejer och förberett, var det ett kort pre-racemöte vid kl 10. Inga konstigheter, så efteråt bytte jag om, lullade omkring och tittade på alla läckra tempohojar, och sen vid 11 tog jag en kort löpuppvärmning. Var nervös och kände mig fortfarande inte riktigt på G. Gjorde det inte lite ont i ryggen? Skulle jag orka med hela distansen? Var det här verkligen värt alla timmar jag tränat??? Strax före start åkte våtdräkten på och jag beslöt mig för att känna på vattnet - det kändes svalt men inte obehagligt kallt. Kändes bra med neoprenmössan på plats.

Vid simstarten ställde jag mig i 25-30 minutersfållan, vilket var lite fortare än vad jag tänkt mig, men bättre att bli omsimmad än att behöva simma ifatt massor av människor. Startskottet gick, och ner i vattnet! Nu var det dax!!! Först var det ca 100m upströms innan man vände nedåt. Kändes som hela fältet simmade ifatt mig här och det var lite stressigt, så jag fick intala mig att ta det lite lugnt. Första 500m strulade det också med glasögonen då det som vanligt kom in vatten som jag fick tömma stup i ett. Fick bra flyt till slut, och vändningen uppströms kom snart. Här blev det lite trängre igen, höll mig slickad vid bryggkanten och fick lite armar och ben på mig, men helt OK. Upp ur vattnet på knappt 33 minuter, ganska exakt som planerad. Lallade iväg till min cykel för ombyte lite lätt vinglig efter simningen i det svala vattnet.

Hade beslutat att sätta på mig strumpor för cyklingen (och löpningen), så det kändes som det tog lite extra tid i växlingen, men det var OK i slutändan. Sprang snabbt ut och hoppade upp på cykeln. Första två kilometrarna var på cykelbana, och här var det omcyklingsförbud, men jag drog iväg direkt vi kom ut på banan och knep ett par platser. Banan var riktigt, riktigt platt, och med lite lätt medvind drog farten iväg riktigt snabbt. Snittade drygt 36.6 km/tim ned till vändpunkten efter 22.5km, och även om det var motvind tillbaks så hade jag 35.9 i snitt efter första varvet. Skitkul, men för snabbt! 2 km/tim snabbare än vad jag cyklat förut på träning, men jag fortsatte att mata på under andra varvet om än farten sjönk lite grann. Pulsen höll sig runt 157-158, vilket var för högt, och jag kände på andra varvet att det var lite väl hårt. Körde om några stycken cyklister och blev naturligtvis omkörd själv, dock tappade jag bara 5 platser totalt under cyklingen totalt vilket var under förväntan! 2:28 i cykel vilket med drygt 88km gav ca 35.5 i snitt (med 4 km långsamt inne i Vansbro). Riktigt kul att kunna bomba cyklingen, men nu var det dax för löpningen...

Växlingen gick bra och jag hade beslut under slutet av cyklingen att skippa tävlingsskorna och ta mina normal Kayano. Detta då jag visste att det inte skulle gå fort och jag inte ville riskera vaderna då jag inte riktigt sprungit in de nya skorna ännu. Så fort jag kom ut märkte jag att jag var trööööööött! Pulsen hade gått in i en aretmifas också, så den låg runt 195. Det brukar inte vara några problem, men då jag kört tre timmar redan och hade 21km löpning framför mig ville jag få ned den till normal nivå. Trots att jag tog det lugnt och gick lite efter 4km, så tog det 9km att få ned den till runt 155-160. Då släppte oron, men jag var fortfarande trött i kroppen. Magen kändes också orolig, så jag tog det lugnt med dryck och geler. Efter tre snabba första kilometer sjönk tempot till runt 5:15-5:30, vilket var ca 30 sekunder långsammare än plan, men det var det jag orkade med. Det var kroppen och magen som var trötta, benen kändes faktiskt helt OK och jag fick aldrig ont någonstans. Det var verkligen ett slit att ta sig runt, och tankarna var mest runt "aldrig mer" och "jag kommer aldrig kunna orka en IM" (även om det inte finns med i planerna ändå...). Målet på 5 timmar verkade ändå vara nåbart, även om minutrarna försvann en efter en. Sen var sista kilometern 1.4km lång, så det var precis att jag kom in under 5 timmar, 4:59:13 blev sluttiden efter en löpning på 1:53. Det gav en 95:te plats bland herrarna av totalt ca 550 deltagare med löpningen som absolut svagaste momentet.



Summa summarum: fantastiskt fint arrangemang på en lätt bana med trevliga funktionärer och gott om publik. Simningen gick som planerat och det var kul att cykla fort. Löpningen en pina och katastrof jämfört med förväntningarna. Jag klarade av min första HIM distans!



Nöjd - både och! Nu blir det fokus på Stockholm Triathlon i augusti (Olympisk distans) som jag ska spurta mig igenom, och så ska jag fundera på om jag tar en till HIM distans i år, kanske Tjörn, även om den ska vara ganska tuff bana. Dock många deltagare vilket är kul, och så ska min brorsa Peter vara med också. Ska träna mer löpning och transitionspass efter längre cykelpass. Det var lite för få längre träningspass på cykeln sista månaden och det faktum att VR gick bra verkar inte relatera så bra till att kunna springa OK efter en snabb temporunda!


No comments:

Post a Comment