Swimming

Swimming

Monday, June 15, 2015

Race Report Vätternrundan 2015

Uppladdningen till VR-2015, som kördes med Fredrikshof Sub 8:30 Täby/Åkersberga - Lidingö, verkade ha varit mycket bra. Trots att jag cyklat något mindre än förra året (ca 2700 km) har ett och ett halvt års cyklande gett effekt, och kvaliten förbättrats. Jag har också varit skadefri senaste halvåret, vilket gjort att jag kunnat träna mer allsidigt och ökat den totala träningsdosen med ca 30% jmft med förra året. Jag kände mig i riktigt kanonform!
Dagarna innan förflöt i sedvanlig ordning - kolhydratuppladdning med Vitargo och riktigt nervös. I år startade vi 13:04, en av de sista startgrupperna, så vi hade ordnat med buss ned till Motala på morgonen. Frukost vid 05:30, avfärd 07:30 och framme i Motala 11:40, perfekt i tid för att hämta ut startbevis, fixa iordning sista detaljerna, multipla toabesök pga nerverna och att göra sig iordning.





Vädret var i princip perfekt. Sol, ca 20 grader och västliga vindar ca 5 m/s vid starten, som sedan mojnade ned och vände till nordvästligt på slutet. Det innebar sned/mot ned till Jönköping, medvind upp till Karlsborg då vinden vände, vilket gav ett par mil motvind, och sedan en lätt medvind ned till Motala. Det var utlovat regn på slutet av dagen, och sista tre timmarna kom det några lätta regnskurar som dock inte gav några problem. Sista milen in till Motala var det torra vägbanor, vilket kändes bra.




Vi var cirka 32 som startade tillsammans, och vi började relativt lätt i tvåpar de första 15 minutrarna innan vi gav oss in på belgisk kedja som sedan kördes helan vägen förrutom i backarna. Ingen stress i början, utan vi höll drygt 35 km/tim i snitt. Fantastiskt vackert längs vägen, och tomma vägar då sista normalgrupperna startat sju timmar tidigare (vi kom bara ikapp eftersläntrare under hela loppet). Vi tog ett kort pinkastopp i Gränna och malde på. Väl genom Jönköping vände det till medvind, och nu tyckte jag det var dax att dra på lite tempo. Det gick ganska lugnt uppför backarna vid Bankeryd, och här tog vi ett till stopp för att fylla på flaskor. Tack och lov blev det nu plattare och vi drog upp tempot till slut, vi låg runt 38-40 km/tim på platten vilket kändes lugnt. Jag hade inga som helst känningar i benen att ha suttit och trampat på i fyra timmar redan, utan började nu bli uttråkad istället... Gruppen roterade på utan problem eller incidenter, och även om vi stundtals var nere på 16 personer i rotationen kändes det helt perfekt.
Uppe i vändningen och ner till Medevi tyckte jag att tempot drogs ned lite, och jag började bli lite otålig, jag kände mig fortfarande jättefräsch och nu tycket jag det var dags att dra på lite mer. Vägbanan var blöt runt Hammarsund ned till Medevi och med den kuperade terrängen här var det dock ingen annan som ville öka, så jag fick ge mig till tåls, även om jag försökte stressa upp farten lite med tillrop :-)
Efter Medevi var det slingriga vägar och ordningen i leden tappades lite då farten drogs upp, så vi fick lugna ned oss lite. Det hade börjat skymma rejält med regnmoln, men jag vågade inte ta av mig visiret i farten, så det kändes lite mörkt. Sista milen blåstes på i god fart, och vi kom i mål på 8:17 med 25 av 32 startande i formation. Benen kändes fortfarande riktigt bra, ingen värk som förra året. Det kändes att det fanns en hel del mer att ge, jag kände aldrig under loppet någon riktig trötthet, och pulsen hade varit under kontroll hela loppet. Det kändes kanonskönt helt enkelt.




Lyckades hålla min energiplan också i princip hela loppet, en dubbelgel i timmen samt en knapp bar också. Drack riktigt lite vätska, gjorde bara av med drygt två flaskor sportdryck på hela loppet.
Efter lite gruppfotografering rullade vi iväg till bussen och lastade in cyklarna. Skön dusch, upphämtning av pizza och sedan hem. I säng 2:30. Riktigt nöjd!
VR 2016? Just nu känns det inte aktuellt, men om det blir något blir det en sub-8 grupp. Någonstans runt 7:45 - 8:00 ska man väl klara av om jag är i samma form då.





No comments:

Post a Comment