Swimming

Swimming

Wednesday, August 31, 2016

Race Report, Tjörn Triathlon 2016

Tjörn Triathlon, medeldistans. 1:a i AG 45-49, 43:a totalt. 4:39:33 totaltid – nytt personligt rekord för medeldistans med 20 minuter!



Förberedelser

Träning och förberedelser inför säsongsavslutet på triathlon har känts bra. Körde två olympiska distanser under sommaren (Boston och Kungsängen) som visade på bra sim och cykelform, medans löpning var mer tveksam. Har varit lite stel i höger fot efter stukningen i maj och vaderna/hälsenor ömma men under kontroll. Jag fick ju skippa Vansbro pga stukningen, och min klumpiga krasch i Umeå då jag körde över en kon och bröt av bakväxeln 800m in på cykligen hade jag lagt bakom mig. Jag kände dock veckorna innan att löpformen var på G, och de sista träningspassen hade känts riktigt bra. Jag åkte ned med barnen på torsdagen till Göteborg, och tillsammans med föräldrar och Peter & familj upp till Tjörn på fredag eftermiddag. Jag tog en runda med bilen runt cykelbanan (2 varv x 43km) och cyklade runt löpbanan (4 x 5.1km) för att reka – bra att känna till var backar och svängar skulle finnas. Simbanan spanade jag in också, och här blev jag riktigt riktigt nervös. Det blåste 11 m/s, och vågorna och gässen gick höga. Nu skulle det mojna ned till 9 m/s i och för sig, men jag kunde inte tänka mig att de skulle köra på orginalbanan... Peter skrockade och sa att jovisst kan de det – han vill ju ha en tuff simning då det är hans starka gren… Kvällen var i övrigt lugn, vi gick på racemöte, pastamiddag hemma, sista plock med utrustning och sedan någorlunda tidig i säng. Hade svårt att sova då jag hörde vinden slita i taknocken och segelspanten ute i hamnen. Gulp!


Simning (33:20, rank 5)



Vinden var fortfarande kraftig på morgonen även om den vridit sig lite. Solen sken dock och temperaturen var perfekt, runt 17 grader i luften. 18 grader i vattnet. Innan simningen blev jag och Peter filmade inför nästa års film, så vi fick posera och se glada ut inför starten. Jag var mest nervös inför vågorna, och glasögonen läckte då jag värmde upp, så bra att bli distraherad av kameran. I övrigt som vanlig: nervös och spänd och undrandes vad jag gett mig in i…

Starten gick, och vi hade sett på de som startade innan att de faktiskt hade lagt om banan lite grann, med en extra loop i början i mer skyddat vatten. Simning kändes riktig bra, körde på relativt avslappnat. Svårt att navigera i vind/vågorna, men jag följde plasket från de andra och siktade på bojarna när man väl såg dem. När jag kom i närheten av kanotist frågade jag efter vägen, och det hjälpte! Första 1000m var det sidvind i lugnt vatten, sedan var det en längre sträcka medvågors ner mot kyrkan. Här kändes det vågigt och jag hoppades jag inte skulle bli sjösjuk. Det brände till över munnen då jag tydligen simmade in i några tentakler från en brännmanet, men det var inte så farligt. Sedan vändning och några hundra meter upp mot vågorna – det var inte värre än att bara suga i och simma på, gick bra. Upp för rampen och nu var det värsta över! Kom upp som 5:a i min AG.


Cykel (2:29:55, rank 2)

Jag har lärt mig av misstagen tidigare och tog det lite extra lugnt i T1, ingen stress i bytet och då jag hoppar upp på cykeln. Klämde en gel och ut snabbt ändå, ivrigt påhejad av stor hejarklack. Banan låg med med/sidvind de första 25km, och sedan ca 18km motvind längs 169’an. Tog det lugnt i medvinden för att inte bränna ut mig, men snittade ändå 40+ stor del. Vid vändningen hade jag tur att precis ha blivit omkörd, så jag hakade på med 10m lucka i motvinden med Peters ord i tankarna att även 10m lucka ger en viss effekt. Jag höll min plats stabilt, blev omkörd av några raketer, cyklade själv om många men noterade bara en från min AG.


Efter de första 10 km lugnade pulsen ned sig och den låg runt 150-155 runt rundan (tyvärr försvann all min data från klockan efter loppet…). Mötte Peter vid vändningen, och sedan ett likadant varv igen. Relativt lugn igen i medvinden, och sedan igen turen att kunna haka på en cyklist i motvinden. Lite långsammare andra varv, snittade 34.9 första varvet och 34.3 andra, totalt 34.6 på de drygt 86km. Klämde en gel, en och en halv bar samt torpedflaskan med sportdryck. Nöjd, och kände mig fräsch då jag kom in i T2, ovetandes att jag kom in som 1:a i min AG med 40s marginal.




Löpning (1:33:44, rank 2)

Lugn T2:a. Klämde en gel (hade tappat en under cyklingen), en rejäl klunk sportdryck från den fulla cykelflaskan, på med strumpor och iväg. Nu skulle jag bara orka löpningen, förra året på Vansbro var det ju en pina och jag fick gå en hel del. Nu hade jag dock pulsen under kontroll. Trots att jag tog det lugnt blev jag förvånad att de första kilometrarna gick i 4:15-4:20 tempo. Försökte lugna ned mig, men takten sjönk av sig själv naturligt allteftersom. Stabilt runt 4:20-4:40 de första 10-15km, sedan sjönk det till 4:30-4:50, med enbart en notering över 5. Kändes kanon med löpningen, trött naturligtvis, men höll takten fint och det var aldrig tal om att stanna och gå. Noterade att jag blev omsprungen av en i min grupp efter ett par km, men sprang om honom efter ca 15km igen (han kom 3:a till slut). Mamma hade skrikit att jag låg etta i min AG efter växlingen, men jag var helt övertygad om att detta var fel, fanns ju inte en chans att min cykling var så bra.



Fokusen under löpningen var att hålla igång, mötte Peter två gånger per varv och var grymt nöjd att jag verkade hålla jämna steg med honom (förutom sista varvet). Hejarklacken stod också på varje varv, vilket hjälpte. Klämde två gelar, ett munfull vatten i princip varje kontroll, så det var aldrig brist på energi. Inför sista varvet verkade det som att jag skulle klara målet på 4:40 trots en långsam cykling, och med en liten tempoökning sista hundra metrarna kom jag in med 27 sekunders marginal. Överlycklig över det, och jag vägrade fortfarande tro på att jag vunnit min AG, vilket till slut visade sig vara sant! Det fanns ju inte på kartan innan, hade räknat med en plats runt 5:a! Peter hade en bra dag också och vann sin AG, cirka 7 minuter totalt snabbare än jag och nytt pers. Riktigt kul att köra tillsammans!




Summering

Simningen klart godkänd, cyklingen stabil och lugn, och löpningen långt över förväntan med jämnt stabilt och högt tempo. Finns lite mer att ge, var inte alls totalt slut efteråt. Det ska jobbas lite mer på cyklingen för att få upp farten lite mer, samt hålla löpningen i form (löpningen är verkligen A och O i triathlon). Trots ”lugna” växlingar så hade jag bland de snabbaste transitionstiderna i min AG, så jag ska uppenbarligen fortsätta ta det lugnt och inte stressa! Vann ju anmälningsavgiften till nästa års tävling, så det blir väl återstart 2017 om allt funkar med träning och så. Också glad över att barnen gillade att vara med, de verkar vara peppade och Sebastian var glad över att jag fick vinna!


No comments:

Post a Comment