Swimming

Swimming

Monday, August 24, 2015

Race report - Stockholm Triathlon 2015


Dax för huvudmålet för årets triathlon, Stockholm Triathlon, olypmisk distans. I år hade jag anmält mig i tävlingsklass för första gången, så start var redan klockan 8. Sov oroligt under natten innan (som vanligt), upp strax efter fem för en sedvanlig havregrynsfrukost och iväg in med bilen. Hittade bra parkering och kunde hänga på låset 6:30 då de öppnade grindarna till växlingsområdet. Solen sken och det var en drygt 15 grader redan. Vattentemperaturen var 19 grader, det skulle vara i princip vindstilla, så förutsättningarna var perfekta igen.




Fixade iordning grejerna efter att ha bytt startplats en gång, valde att ställa mig precis vid cykelbanan, dvs närmast vattnet. Sedvanliga toabesök, lite kort uppvärmning och lite småprat med Kalle och Nabb som också var där. Klämde två nitratshots tre kvart innan för att hjälpa kroppen. Passade på kl 7:30 att prova på vattnet borta vid stadshustrappan, och det verkar jag i princip ha varit ensam om. De hade i år lagt om starten då de lagt ut elitpontonen att gå ut på med start i vattnet nedanför. Nu blev det försenat ett par minuter då de fortfarande höll på med att lägga ut bojar, så vi blev insläppta i princip en minut före start. De hade också inte nämnt någonstans att i år gick simningen moturs, dvs vi hade bojarna på vänster sida. Smått kaos innan alltså!

Startkommandot gick, och jag låg långt fram. Tyckte det var lite otäckt i början, det var trångt med många armar, ben och vågor, så omöjligt att hitta någon rytm. Den kom först efter en 200-300 meter då jag la mig ut på höger sidan. Tyckte det gick bra, även om det inte var någon kul simning i början som sagt... Rundningarna gick bra, och nu var det skarpt motljus tillbaks. Det verkade som många höll för lång till vänster tillbaks, men jag lyckades korrigera kurs i bra tid för att sikta mot bojarna. Klockan pep till på 1500 meter så småningom, och då var det en bra bit kvar. Jag vet att den ibland mäter fel på distansen, men det här kändes riktigt långt! Bara att kämpa på även om jag var riktigt trött på slutet - det kändes långt! Uppgång längst ut på pontonen, så nu blev det ännu längre transition! Såg på klockan att simningen hade tagit över 27 minuter, vilket blev lite av en chock, så långt hade det väl inte tagit? Iofs var ju sträckan längre, men ändå??? Mätte upp på Google maps cirka 1600 meter, klockan visade 1760 med transition (100m?), och ser även kommentarer på nätet att simningen verkar ha varit lång. Tiderna är generellt sämre än förra gången för de flesta. Jag verkar ha hållit ungefär samma tempo som 2014, så ingen riktigt förbättring med simningen verkar det som.



Sandra & barn stod och hejade vilket var kul. T1 gick bra utan incidenter förutom att cykeln kändes lite obalanserad när jag sprang, så framhjulet vek sig en gång. Sprang hur som helst ikapp tre stycken innan utgången.

Cyklingen tyckte jag gick bra, hög puls från start (175+!) och första varvet gick riktigt fort - låg runt 39-40 på rakorna på första varvet. Nabb och Kalle brände om mig ganska snabbt och jag körde på så gott jag kunde. Började känna lite tendens till magknip, men det var inte för farligt. Jag drack ju inte så mycket, så det kunde ju inte bli så mycket värre? Halvvägsvarvningen låg runt 33 minuter, så det kändes som ett bra tempo. Farten sjönk lite andra/tredje varvet, men kom så småningom in på 1:06:04. Kanon, nästan tre minuter bättre än förra året! Hade råkat dra ur fötterna ur skorna lite tidigt, så fick cykla lite väl långt ovanpå skorna vilket var lite jobbigt. Fötterna behöver inte dras ur innan varvningspunkten ska jag komma ihåg till nästa gång!



T2 utan incidenter, svepte en gel till och sprang iväg. Nu kändes cyklingen av, allmänt trött. Första kilometern gick dock fort (4:02), men jag kände ganska snabbt att det skulle vara segt. Pulsen i topp nu, hade P+ hela löpningen. Magknipet höll i sig också, det blev inte värre, men jag drack ingenting under löpningen då det var ju ett relativt kort lopp, så jag skulle klara mig utan. Höll farten bra runt 4:10-4:15 i sex kilometer, sen smög den sig upp runt 4:20-4:25 sista 3-4. Slottsbacken var riktigt jobbig i år, och det fanns ingen ork kvar till någon egentlig spurt. Insåg på slutet att 2:20 inte skulle gå pga simningen, och gick i mål till slut på 2:22 efter en löpning på 42 minuter och en dryg minut bättre än förra året.



Överlag nöjd, frustrerad över simtiden och att jag inte kom in under 41 på löpningen. Bra cyklingen och lyckades knapra cirka en halv minut på transitionerna också. Det blev en 46:te plats överlag bland herrar och en 6:te plats i M44.
Sim:         27:46 (50), +2:16 jmfrt med 2014
T1:             3:17 (34), -0:28
Cykel:   1:06:01 (51), -2:51
T2:             3:01 (31), -0:10
Löp:         42:06 (53),-1:12
Totalt:    2:22:11 (46), -2:26

Positionsmässigt en förbättring på alla segment jämfört med 2014 

Efter loppet hade jag riktigt ont i vänster fot, och det visar sig nu dagen efter vara en klassisk begynnande hälsporre. Vaknade upp till riktig panik, jag har hört skräckhistorier om hälsporre, och fruktansvärt frustrerande om jag ska dra på mig en skada nu när det flyter på så bra. Nu är det Voltaren och tejp som gäller, foten måste vara OK till Lidingöloppet om fyra veckor (!!!), sen får vi se om det blir något Tjörn nästa vecka och Sthlm Halvmaraton...


No comments:

Post a Comment