Swimming

Swimming

Wednesday, September 17, 2014

Börjar bli lite sliten nu...

Ännu en morgon då klockan ringer 05.45 för ett planerat träningspass, men väljer att ignorera det och sova vidare, trots en fantastisk sensommarmorgon på ingång. Efter 18 månaders hårt tränande, med 3-6 pass i veckan, börjar jag känna mig sliten och motivationen tryter. Jag har klarat av 1500km löpning, 4500km cykel, 700km skidor och 100 km simning under denna period! Bara i år ligger jag hittills på 228 timmar träning - och då känns det att det inte varit tillräckligt ibland för att hinna med allt man skulle vilja. Och då har jag väl i princip avsagt mig alla aktiviteter förutom att jobba och träna..


Efter hemkomst till Sverige i april 2013 tog tränandet fart på allvar. Tidigare har jag alltid hållit igång med löpning, men nu sattes snabbt målet att köra en klassiker. Då jag alltid varit målinriktad sattes målet högt också, det skulle bli en superklassiker, dvs under 20 timmar totalt. Det kommande året flöt träningen på bra: många pass, men i och med att det alltid var ett mål i taget så behövde jag bara köra en huvudsport i taget. Tog en crawlkurs för att bättra på simningen efter en dålig Vansbro (1:02), Lidingöloppet gick kanon på 2:28 och sen rullskidor och lite cykel. Skadade mig tyvärr efter Engelbrekstloppet så jag missade Vasan (och superklassikern...), men då kunde jag satsa hårt på Vättern, som klarades av på 9:09 med 19 minuters stopp pga klungkrasch.

Då jag inte hade klarat av Vasan, missade sub-9 på Vättern och dessutom ville ha revansch på Vansbro blev det snabbt beslutat att ta ett varv till på klassikern. Nu ville jag dock också även köra Triathlon, så det har varit lite stressigt att få ihop all träning. Man ska ju jobba också, samt ta hand om familjen - ett pussel som jag inte helt lyckats få ihop. Med en stress att prestera och jämföra resultat med andra har det inte känts helt avslappnat hela tiden, trots den enorma glädje jag känner när jag presterat bra på ett träningspass och tävling. Detta är en svår balans för mig att klara av...
Jag fick också problem efter Lidingö 2013 med vaderna, och kunde inte komma igång på allvar under våren med löpningen. Först i juni kom jag igång igen på allvar efter att ha vilat/fixat bristningarna i höger vad, men det fick sig ett hack i kurvan igen i början av augusti pga ont i hälsenan. Var orolig inför min Triathlondebut i Stockholm, men med två veckors löpvila innan gick det bra. Med 2:24 totalt var jag nöjd, och simningen hade förbättrats radikalt sedan förra året. Nu har det varit sex veckors hård löpning sedan dess. Jag känner av hälsenan fortfarande och känner att jag ligger på gränsen av vad den klarar av... Vaderna känns dock OK, jag har kört tåhäv de dagar jag inte löptränat samt försöker köra roller varje dag för att mjuka upp eventuella knutar.

Nu ska jag försöka planera träningsupplägget inför 2015. Dels ambitiösa mål på klassikern: Lidingö 2:25, Vasan under 6:30 och Vättern runt 8:20. Och så har jag anmält mig till mitt första marathon (Stockholm, mål under 3:30) och första halv-IM (Vansbro). Det ska till några mindre tävlingar innan dess också såsom Tunnelloppet och Engelbrektsloppet. Utmaningen kommer att bli att kunna träna med bra blandning för triathlon, samtidigt som jag måste klara av Vättern och Sthlm Marathon på hög nivå. Just nu känns det bara jobbigt, så det blir nog någon sorts paus efter Lidingöloppet för att hitta motivationen igen att träna mycket och hårt. Jag har inte kunnat hålla igång simning och cyklingsträningen efter de senaste loppen då jag helt enkelt inte orkat.

Målet på Lidingö är 2:25, 3 minuter snabbare än förra året. Med formen på löpningen känns det väldigt osäkert om jag kan klara av det. Konditionen är på topp och jag är snabbare på kortare distanser jämfört med förra året, frågan är bara om benen håller i 30km då jag inte fått till några rejäla långpass över 20km. Planen är i alla fall att köra de första 20km i 4:40 snitt, för att sedan klara av de sista 10km på 5:10 i snitt. Det skulle ge 4:50 per km -> 2:25 totalt. Väldigt ambitiöst, och hoppet står till att tävlingsfarten blir som under tidigare lopp, dvs 15 sek/km snabbare än på träning med adrenalin och andra löpare runtikring. Vi får se om en vecka hur det går, innan dess blir det att klämma in ett par löppass till...

Sen ska jag vila ett par dagar i alla fall :-)

No comments:

Post a Comment