Swimming

Swimming

Monday, August 25, 2014

Tävlingsrapport Stockholm Triathlon 2014


Ja, så var det dax för min första triathlon. Tävlingen hade föregåtts av ordentlig vila (5 dagar!) med medföljande ångest att jag kanske borde kört ett eller två pass till, kolhydratsuppladdning och sådär lagom orolig sömn natten innan. Jag undrade vad jag gett mig in på och att jag byggt upp så många möjligheter för att bli besviken...


Upp kl 05.30 med sedvanlig grötfrukost på tävlingsdagen, en sista kolla att allt var med, och sedan skjuts in med brorsan till starten. Solen sken och även om det var svalt på morgonen så verkade förutsättningarna vara perfekta. Hade gott om tid å vi var inne i god tid för brorsans start som gick 30 minuter innan mig, så jag preppade med alla tricks som jag lärt mig de senaste dagarna - gummiband för att hålla upp skorna på cykeln, vaselin för att snabbt få av dräkten, snabbsnörningar på skorna och allt i ordning!

Körde en kort uppvärmning innan i vattnet, och det kändes skönt - 19.5 grader! Ingen oro i kroppen när jag väl var i och väntade på starten!

Simning kändes bra, som vanligt lite krångel med vatten i ena ögat som jag fick tömma 2-3 gånger, men jag matade på i min tvåtakt. Jag kände att pulsen var hög, och jag hoppades att det var för att det gick fortare än vanligt. Vändningarna gick bra, och när jag väl kom fram till T1 såg jag att det gått fortare än förväntat - 25:47 blev officiella tiden.

T1 gick smidigt, lite fipplande med nummerlappen bara och så iväg på den långa transportsträckan. Väl uppe på cykeln var det lite strul att få i strapsen på spännena, men kunde mata på bra från start. Jag körde i princip så hårt jag kunde från början, var osäker på hur snabbt det gick, men det var bara att mata på. Såg Peter två gånger på banan och jag körde om folk konstant, blev själv bara omkörd av två personer. Sandra & familj stod och hejade vid Stadshuset vilket var väldigt kul och det var spännande att köra i full fart genom alla kurvor. Pulsen låg på topp (i snitt 167!) vilket gjorde det lite svårt att trycka i sig gel (2 st) och vätska (drack bara 1/3 flaska). Trodde att tiden skulle hamna runt 1:12 vilket var långsammare än planerat, men när jag väl växlade kom jag in på 1:08:52, en minut snabbare än förväntat!

T2 gick perfekt, tog en gel i handen och sprang iväg. Benen stumma naturligtvis, och jag blev positivt överraskad då de två första kilometrarna gick iväg i 4:15 tempo - nice! Farten gick ner lite sedan, men jag höll mig runt 4:23-4:28 vilket jag var mer än nöjd med. Det var hejande på varje varv vilket alltid är kul! Sista 4 kilometrarna började det värka lite i vänster lår, jag kände att jag hade ett skavsår i höger fot och fick lite håll igen då jag klämde i mig sista gelen, men det var inte värre än att jag kunde hålla takten, och ta en lite spurt på slutet. Löptiden blev tillslut 43:15 och en totaltid på 2:24:37 vilket gav en 57:de plats i motionsloppet.



Alla tre moment gick fortare än planerat, och speciellt löpningen kändes bra. Hälsenan höll bra (lite stumt, men ingen värk), och med tanke på att jag i princip inte sprungit något i augusti får jag anse att löpningen verkligen gick över förväntan. 

Det ska nog gå att komma ner under 2:20 med någon minut snabbare på alla tre momenten (löpningen speciellt!), så om det blir något lopp nästa år kommer det vara målet. Var vansinnigt trött under löpningen, men alla tankar på "aldrig mer" under loppet försvann ganska fort...

No comments:

Post a Comment