Swimming

Swimming

Monday, February 22, 2016

Vasaloppsfunderingar

Skidorna är inlämnade för slipning och tävlingsvallning, snöträningen avslutad och det är dags för slutuppladningen inför nästa veckas två Vasalopp: Öppet Spår Söndag och riktiga Vasaloppet söndagen därefter. Väderprognosen pekar på kanonväder på ÖSS, så nervositeten är på topp redan nu.


Kallt i Täby, -18C...


Ännu ett sent pass på fin snö i Bro-Bålsta avklarat!
Förra årets ÖSS var fruktansvärt jobbig. Slet mig i mål på 6:22 i motvind, snöfall och ett par plusgrader. Har aldrig varit så trött som efter det. Årets VL blir en del av min tredje klassiker (och sista?), och målet är satt på en tid runt 5:45. Tiden beror ju till stor del på föret och vädret när det gäller Vasaloppet, så jag bestämde mig för en dryg månad sedan att ge mig en extra chans och köpte en plats på ÖSS förrutom platsen på VL som jag redan hade. Detta har varit en extra motivation, och jag ser nästan ÖSS som huvudmålet vad gäller tid/prestation.
Träningsmässigt har jag kört mycket hårdare än förra året om man jämför perioden oktober - februari. Har cirka 30% mer träningstid (cirka 170 timmar) och nästan dubbelt så många kilometrar på snö (663) jämfört med förra året. Jag har dessutom en stor mängd simträning i år vilket är bra för axlar och överkropp och några timmar mer styrketräning/stakmaskin. Konditionen känns på topp vilket märks på den snabba återhämtningen i pulsen efter mina pass, och även styrkan i överkroppen borde vara avsevärt bättre. I år fick jag in en hel del snöträning redan i december, det blev en helg i Idre samt också besök i skidtunneln i Torsby.

Skidtunneln i Torsby på Annandag Jul. Knappt tre timmar och cirka 40km avklarat. Tungt!
I Stockholm har natursnön lyst med sin frånvaro, men ett kallt januari lade grunden för bra konstsnö på flera anläggningar. Träningen har förlagts mestadels i Granåsens konstspår, en del i Bro-Bålsta och ett par enstaka pass i Täby. Granåsen har varit perfekt, kanonfina spår och lite mer kuperat än Täby och Bro. 

Täby! Inte så mycket folk, men dålig snö denna gång.
De senaste passen har jag känt mig riktigt stark, och även om jag kanske borde ha lagt mer träning på diagonal har det varit kul att staka mig igenom 15 varv på Granåsen (30km)... Det enda jag är orolig för nu formmässigt är avsaknaden av längre skidpass, nu har de flesta legat på 2 - 2.5 timmar. Jag har kompenserat det genom att köra distanspass flera dagar i sträck som ger någorlunda samma effekt hoppas jag.

Sista passet avklarat i fullmånesken: 30km i Granåsen på 1:40. 18.1 km/tim i snitt, 100% stakning. Stark!!!
Med tanke på träningen/formen, de hastigheter jag kört i samt väderprognosen inför ÖSS, är det upplagt för en snabb tid. 5:45 borde definitivt vara inom räckhåll, men som alltid med långlopp så är det svårt att veta. Och det är ju bara mitt andra VL, så jag har inte så mycket erfarenhet att förlita mig på...
Nu är det i alla dags för sista veckans uppladdning. Inga skidor, men lite lättare simning och ett löp och cykelpass. På torsdag börjar jag kolhydratuppladdningen, fredag hämtar jag ut skidorna och kollar spannet för fästvallan (som jag ska lägga själv i år!!!). Lördag morgon buss upp till Sälen, och sedan tidig morgon söndag för att vara långt fram i startledet. Räknar med att vara på plats runt 5:30 för att få en bra position i leden.

Vallajärn, mer valla och ett bord - bättre prylar i år, tillsammans med brorsan Thomas är vi som proffs i år! Onekligen roligare så här!
Huvudmålet för söndagen är som sagt en tid runt 5:45, seedning till VL i led 3 (är nu i led 4), och om jag gör en bra tid och känner mig stark kanske köra för medaljtid på riktiga VL. Där lär det krävas en tid runt 5:30-5:45 om föret är normalt (segrartid runt 3:50?), men det kommer som sagt bero till stor del på föret den dagen... Svårt men kanske möjligt???

No comments:

Post a Comment